Menjadi suami isteri romantik.... cuba lah...


sering kali kita dengar keluhan di kalangan pihak istri mengenai masalah rumah tangga yang sering menjadi topik hangat dalam majalah wanita...

tapi dalam masa yang sama... isue ini tak pula menjadi bahan utama dalam majalah berunsurlelaki...

tapi isue rumah tangga ini
jika tidak di setle dengan baik kelak akan menjadi sembilu yang menikam hati...

mendapat istri/suami yang romantik adalah idaman setiap manusia yang dah kawin...

yela... masa muda2 dlu... masa nak ngorat si istri.... kemain romantik lagi si suami... kalah romeo....

bunga di beri.... makan di blanja... lintas jalan di pimpin... makan di suap...

klu shoping.... beg plastik berat pun sanggup angkat.... takut si istri ni lenguh...

romentik yang teramat sangat2....

si istri pun samer... ke main lagi... bermanje2.... merengek2...

tu sumer maser nak ngorat la...

lepas kawin.... stil ok lagi... still ada romentiknya tu...

tapi makin lama... makin kurang... seolah2 terhakis..... bila di tanya.... em... jawapanya..

malu la........

o.... mase nak ngorat dulu kemain lagi.... romantik tak ingat dunia... langsung tak malu...

tapi bila dah kawin.... dah ada anak... malu plak.....

masa tak kawin ari tu... nak pegang tu.. nak pegang ni... klu berpimpin... tak nak lepas....

tapi bila dah halal di sentuh.... jadi tawar pulak hati tu...

naper ni..... ni la yang buat si isrti termakan hati...

sian....

sepatutnya,,, makin lamer usia perkahwinan tu... makin intim..dan bertambah2 romentik la pasangan tu...

bukan susah nak jadi romentik....

pertama, kadang2 si suami ni tak pandai nak tunjuk kan rasa sayang mereka... sehingga membuatkan si istri tak cukup
kasih sayang...

bukan susah nak mulakanya...

contohnya aper salahnyakita menggunakan masa yang ada sebelum tido.. masa tengah nak pejam mata tu... cuba bertanya apa yang pasangan kita buat hari ni,,, samer2 kongsi cerita yang berlaku sepanjang
hari ini... tak susah... cuma 2,3 min.... tapi impaknya sungguh besar....

ini membuatkan pasangan kita rasa di hargai....rasa di ambil berat oleh kita...

yang ke dua, amalkan sikap saling sayang menyangi...

si istri kene pandai mainkan peranan... stiap kali si suami nak pegi kerja.. bersalam la dulu dengan suami.. cium tangan suami... dan si suami plak,, cium dahi istri... tu tandanya kita sayang...saling sayang....

kajian sains membuktikan... pasangan yang mengamalkan amalan di atas mempunyai kesihatan yang lebih baik... ini kerana emosi mereka lebih stabil... berbanding mereka yang tak mengamalkan kasih sayang ni...

jelas... pentingnya kasih sayang tu...

dalam kontek islam juga kita mengalakkan kasih sayang di antara suami istri.. contoh terdekat
siti aishah R.A, dan Rasalullah S.A.W., itulah amalan pasangan yang bahagia...

yang ke tiga..

lebihkan masa bersama istri...

peruntukan masa tertentu... masa khas untuk si istri... bukan tunggu malam jumaat jer... sebaliknya cari kelainan... ulang balik saat2 indah masa nak ngorat pasangan kita...

luangkan masa bersama... keluar dating balik.. di hujung minggu... tengok wayang.... kenaper mesti malu... anda patut bangga kerana anda dah berkahwin..dan mampu menjadi lebih romantik... tentu si istri tersenyum....

bagi yang berkerja.. tak jadi halangan... luangkan masa bersama2 ketika di dapur... tolong istri anda memasak... tak pun,,, buat satu kejutan untuknya... anda masak... khas untuk si istri.... bleh menangis si istri terharu dengan keromantikan anda....

bagi yamg punyai masa lebih... tak salah jikalau anda merancang bercuti bersama istri tersayang..di mana percutian tu hanya untuk anda berdua sahaja... jadi anda punyai lebih banyak masa bersama istri anda...

keempat..., jangan malu2 nak bermanja dengan istri anda..

jangan la malu untuk bergurau senda sengan istri anda,,, walaupun di depan anak2...biarlah anak2 kita lihat bertapa romantiknya kita.

Comments

azlan said…
wahhh..bestnya kalu ada pasangan yg cam tu ek....hehehehe..masalahnya leh ke kita wat kalu kita sendiri fikir ape yg kita lakukan tu mmg dah betol..sedangkan sebenarnya xikut ape yg seharusnya...
lily_platae said…
ermm maksud awk?
sye x bape pham..huhhuhu...
leh explain blik x?

Popular posts from this blog

Tips-tips untuk hilangkan rasa gementar semasa akad nikah

Takdir Allah!

ARE YOU WITH THE RIGHT PARTNER?