Posts

Showing posts from September, 2009

My lOveLy Prennnn...luV them so Much...

Image
i Luv them Very Much....i hope they love me toooo...of course lah kann??hik3x


~Six of Us~

<--aku sayang kamu...muaahhh




From the album "You And I See"




Kawan bertahun kita bersama

Bagai semalam baru bersua

Kawan di hadapan oh indahnya

Kita bersama berkelana



Namun kita jauh

Di dunia sendiri

Bekalan sendiri (semangat sendiri)

Impian sendiri

Meski pun jauh namun

Kita tetap bersama

Dek ruang yang memisahkan kita



Kawan hidup ini umpama langit

Yang tidak selalu cerah

Kawan hidup ini bagaikan awan

Yang tidak selalu putih



Ingatlah (ingatlah kawan ingatlah)

Takkan terus berkelana

Ingatlah (ingatlah kawan ingatlah)

Pasti akan hilang



Kawan jangan biarkan dirimu

Seperti rama-rama

Cantik namun akhirnya

Menjadi perhiasan di dinding



Kawan jangan biarkan dirimu

Umpama lipan dan kala

Berbisa namun akhirnya

Menjadi perhiasan dimeja tulis



Oh kawan jadilah seperti si matahari

Membakar diri demi insan sejagat

Oh kawan jadilah seperti bulan purnama

Menerangi malam yang gelap gelita

Menunjukkan jalan demi…

Aurat Isteri Tanggungjawab Suami

Image
RUMAH tangga yang aman damai itu terbina di antara gabungan ketegasan seorang lelaki dan kelembutan seorang wanita. Lelaki berusaha mencari nafkah sementara wanita menguruskan rumah tangga. Tentu tidak akan wujud sebuah rumah tangga yang bahagia jika suami sahaja yang gagah atau kelembutan isteri semata-mata.

Syariat Islam telah memuliakan wanita dengan memberi satu jaminan bagi kehidupan mereka. Disebabkan fitrah dan peraturan hidup itulah maka suami berperanan memimpin isteri ke arah mencari keredaan Allah s.w.t.

Pada keseluruhannya, suamilah yang bertanggungjawab di atas segala masalah anak isterinya tetapi tidaklah sampai membiarkan mereka lalai daripada tanggungjawab dalam ibadah yang khusus (fardu ain).

Firman Allah s.w.t bermaksud: Wahai orang yang beriman peliharalah dirimu dan ahli keluargamu daripada seksa api neraka. (al-Tahrim:6). Para ulama ketika menafsirkan ayat ini berpendapat bahawa suamilah yang bertanggungjawab menyelamatkan ahli keluarganya daripada dihumban ke dalam …

Doktor, Islam dan Logik

Image
Doktor memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan sejenak dengan hadith yang maknanya sedikit sebanyak

"Dalam diri-diri kamu ada tanda-tanda kebesaran Tuhan".

Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan perhatikan garis-garis di tapak tangan kita.Garisan-garisan di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 == 99 iaitu bilangan nama Allah.

Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-

1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan?

- Mengikut cara Rasulullah s.a.w,beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya. Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah…

Petua Memilih Pasangan

Image
Description:
Masalah memilih bakal pasangan hidup, perlu diberi perhatian diawal perkenalan dengan pasangan masing masing. Islam sangat bersifat selektif. Sebab itu disyarakkan diadakan fitrah pertunangan supaya terdapat jangka masa yang cukup untuk mengenali pasangan. Mengenali pasangan bukanlah pada dasarnya keluar berjalan -jalan dating dan berborak tanpa batasan. Konsep lima `K' diperkenalkan oleh Rasulullah s.a.w. iaitu "Kenal", "Kelas", "Kufu", "Kasih" dan akhir sekali "Kahwin".

KENAL
Kita disuruh kenal/ta'ruf pasangan terlebih dahulu bukanlah dalam istilah luaran @ fizikal semata-mata. Erti kenal termasuk hati budi dan pegangan hidupnya. Untuk kenal orangnya, hati budinya, pergilah disuruh dan dicari orang yang boleh dipercayai agamanya merisik corak hidupnya dan perangainya. Terdapat kisah seorang sahabat Nabi, Omar r.a. di mana beliau bertanya kepada seorang lelaki apabila melantik seorang saksi.

"Apakah kamu kenal le…

Menjadi suami isteri romantik.... cuba lah...

Image
sering kali kita dengar keluhan di kalangan pihak istri mengenai masalah rumah tangga yang sering menjadi topik hangat dalam majalah wanita...

tapi dalam masa yang sama... isue ini tak pula menjadi bahan utama dalam majalah berunsurlelaki...

tapi isue rumah tangga ini jika tidak di setle dengan baik kelak akan menjadi sembilu yang menikam hati...

mendapat istri/suami yang romantik adalah idaman setiap manusia yang dah kawin...

yela... masa muda2 dlu... masa nak ngorat si istri.... kemain romantik lagi si suami... kalah romeo....

bunga di beri.... makan di blanja... lintas jalan di pimpin... makan di suap...

klu shoping.... beg plastik berat pun sanggup angkat.... takut si istri ni lenguh...

romentik yang teramat sangat2....

si istri pun samer... ke main lagi... bermanje2.... merengek2...

tu sumer maser nak ngorat la...

lepas kawin.... stil ok lagi... still ada romentiknya tu...

tapi makin lama... makin kurang... seolah2 terhakis..... bila di tanya.... em... jawapanya..

malu la........

o.... mase n…

Rintihan Suami Yg Tak Terucap

Image
Paradigma songsang orang perempuan kepada lelaki

1. Lelaki pendiam dan tak kisah (dah faham sebenarnye)
2. Tak boleh dipercayai sepenuhnya
3. Orang lelaki ego (sebenarnye jage maruah)
4. orang lelaki semua miang
5. Lemah dan mudah tergoda.

RINTIHAN SUAMI YANG TAK TERUCAP
1. Sayangi kami seadanye tanpa syarat.

2. Hormati suami sebagai pemimpin rumahtangga dalam semua hal.

3. Terima suami yang tidak sempurna. (terima dan doakan). Bukan semua suami serba boleh. Lihat aspek positif.

4. Tolong beri `khidmat' sebelum diminta. Malu nak mintak khidmat. Ikut resmi si kembang cina.

5. Sukar nak lupa peristiwa lama isteri – menghantui naluri dan jiwa suami sepanjang hayat.

6. Tolong jangan bangkang cakap suami.

7. Tolong sokong pendirian dan minat suami untuk meningkatkan esteem.

8. Cuba fahami walaupun perkara yang tak terucap & gerak batin suami sebaik-baiknya berterus-terang.

9. Jangan perlekeh @ sebut kesilapan suami depan orang lain kerana akan meleburkan maruah suami.

10. Tegur & ingatkan kami…

Jika Pasangan Kita Sakit

FOR U GUYS YANG BERGELAR SUAMI....KADANG2 TAK TERLINTAS YEK BENDA
NIE....ELOK DIKONGSI BERSAMA DAN MENDAPAT MANFAAT BERSAMA....

Article ini... cek dapat dari seorang sahabat..cek nak kongsi gak ngan kengkawan yang lain... moga2 sedikit sebanyak.. pada yang
mengalaminya..atau mungkin akan mengalaminya... dapat memahami keadaan situasi itu kelak... :)

selamat membaca..

JIKA ISTERI KITA SAKIT

Di satu petang, kita balik dari pejabat dengan hati yang penuh harapan, harapan disambut oleh isteri dan anak-anak di depan pintu. Pintu diketuk dan salam diberi. Apabila pintu dibuka, hanya anak sahaja yang menjawab salam.

Bagi anak perempuan kita cium pipinya dan anak lelaki pula kita usap kepalanya. Kebiasaannya, emak mereka juga akan menyambut dengan tersenyum simpul. Tetapi tiada pada petang ini. Kita pun terus ke bilik study untuk meletakkan brief case kita. Kita ke bilik tidur dan dapati isteri kita terbaring berselimut atau yang serupa dengan itu.

Kita pun bertanya, "Sakit ke?"...Isteri ki…

Mengapa Wanita Gagal Menjadi Suri Rumah?

Mengapa Wanita Gagal Menjadi Suri Rumah

Agak pelik dan hairan jika sekali-sekala kita mengunjungi rumah seseorang yang si isterinya tidak bekerja tetapi keadaan rumahnya tidak terurus. Persoalannya, apakah yang dibuat oleh si isteri ini sepanjang hari sehingga rumah tidak sempat hendak dikemaskan. Namun, itulah realitinya. Terdapat banyak faktor mengapa suri rumah gagal mengurus rumah dengan sempurna dan kemas. Antara sebabnya termasuk:

1. Sikap sambil lewa dan suka bertangguh. Mungkin kerana mereka sepanjang hari berada di rumah dan tidak perlu buat kerja dengan segera. Sepatutnya suri rumah sepenuh masa dapat mengurus rumah dengan lebih baik dan kemas. Tidak melakukan kerja secara tergesa-gesa hanya apabila ada orang nak datang.

2. Tidak menjadikan kerja mengemas rumah sebagai satu budaya hidup. Sesungguhnya apabila mengemas menjadi budaya harian, mereka tidak memerlukan masa yang panjang untuk mengemas rumah.

3. Tidak mendidik anak-anak supaya sentiasa bersih dan kemas. Sepatutnya anak…

Panduan Pilih Isteri

Image
"Mengapakah teruna memilih gadis jelita? Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati. Betulkah begitu?

Gadis ltu pada asasnya bererti wanita yang belum bernikah. Walaupun begitu, perkataan gadis juga digunakan bagi menggambarkan kesucian seseorang wanita. Wanita yang sudah ternoda sebelum berkahwin digelar ‘sudah tiada gadis atau sudah tiada dara. Umumnya, pengertian pertama iaitu wanita yang belum bernikah digunakan secara formal sedangkan yang kedua itu adalah gelaran yang diberikan secara berbisik-bisik.


Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita. Semasa inilah seseorang wanita ltu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya. Pada masa inilah wanita ltu mula dipanggil bergetah jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno. Bila dipandang, banyak hati lelaki akan tergoda. Ada gadis yang boleh tahan dan ada gadis yang tak boleh tahan. Gadis yang boleh tahan biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita. Yang tak boleh tahan pula adalah ga…

Sebuah Interpretasi Terhadap Kajian Embriology

Pernyataan-pernyataan berkenaan tentang reproduksi manusia dan perkembangannya sebenarnya berserakan dan tersebar di dalam Al-Qur’an. Akhir-akhir ini saja pemaknaan saintifis dari ayat-ayat al-Qur’an telah benar-benar difahami secara penuh. Penundaan yang lama dalam penafsiran ayat-ayat ini secara benar menyebabkan secara umum terjadinya ketakakuratan translasi dan penjelasannya dikarenakan lemahnya pengetahuan ilmu pengetahuansaintifik.

Ketertarikan di dalam menjelaskan ayat-ayat Al-Qur’an bukanlah suatu hal yang baru. Orang-orang zaman dahulu biasanya bertanya langsung kepada Nabi Muhamad berbagai bentuk pertanyaan tentang makna dari ayat-ayat yang berkenaan dengan reproduksi manusia dan jawaban RasuluLlah membentuk dasar dari literature hadits.

translasi ayat-ayat al-Qur’an yang diinterpretasikan di makalah ini disediakan oleh Syaikh Abdul Majid Az-Zindani*, seorang professor studi islam di Universitas King Abdul Aziz, Saudi Arabiyyah.

Berfirman Allah Ta'ala :

“Yakhluqukum fi buthu…

married..engaged..couple..single

MARRIED...
Love is not about "it's your fault", but "I'm sorry".
Not "where are you", but "I'm right here".
Not "how could you", but "I understand".
Not "I wish you were", but "I'm thankful you are."

ENGAGED...
The true measure of compatibility is...
not the years spent together,
But how good you are for each other.

NOT-SO-SINGLE...
(Those who have "special someones")
Love isn't about becoming somebody else's "perfect person."
It's about finding someone...
who helps you become the best person you can be.

HEARTBROKEN...
Heartbreaks last as long as you want.
And cut deep as you allow them to go.
The challenge is not how to survive heartbreaks.
But to learn from them.

NAIVE...
How to be in love:
Fall but don't stumble.
Be consistent but not too persistent.
Share and never be unfair.
Understand and try not to demand.
And get hurt but never keep the pain.

POSSESSIVE...
It breaks you…